Garry Winogrand var närmast besatt av att fotografera. Produkten var inte så viktig som att ständigt rama in den värld han såg med hjälp av en sökare. Winogrand är mest känd för att vara en av pionjärerna för svartvita snapshots från New Yorks gator och välkomponerade bilder av vilande kroppar från Coney Island. Han lämnade dock efter sig 45000 opublicerade diabilder då han gick bort 1984. I dessa blir den industriellt framställda färgfilmen den perfekta metaforen för att skildra den underhållningsindustri och det konsumtionsbaserade samhälle som växte sig allt starkare i USA efter andra världskriget. Kanske talar de även om en riktning för västerländsk kulturproduktion och konsumtion. Den tidiga färgfilmens brist på förmåga att uppta ljus tvingade även den hetsiga Winogrand att söka sig till långsammare motiv och i sina färgbilder dras hans blick till det absurda. Vår älskade Lars Tunbjörk är utan tvekan en svensk Winogrand. De är varsitt exempel på att man, genom att observera världens yta och forma och omforma sin bild av den, kan finna dolda sanningar. I ett citat från en ansökan till ett Guggenheim fellowship från 1964 uttryckte Garry Winogrand en sorg över att de människor han såg genom sin lins inte älskade livet. Genom skarpa nyanser lyser denna sorg igenom, människorna på bilderna längtar distraherat, ofta efter det de redan har. Och mitt i det absurda ramlar den cyniska blicken ibland över i ren livsglädje. Ett urval av Winogrands färgbilder går nu att se i åtta rullande projektioner på Brooklyn museum.
“A peculiar web of space and time: the unique manifestation of a distance, however near it may be. To follow, while reclining on a summer's noon, the outline of a mountain range on the horizon or a branch, which casts its shadow on the observer until the moment or the hour partakes of their presence - this is to breathe in the aura of these mountains, of this branch. Today, people have as passionate an inclination to bring things close to themselves or even more to the masses, as to overcome uniqueness in every situation by reproducing it. Every day the need grows more urgent to possess an object in the closest proximity, through a picture or, better, a reproduction”. Walter Benjamin from A Short History of Photography
“Distraction and contemplation form polar opposites which may be stated as follows: A man who concentrates before a work of art is absorbed by it. He enters into this work of art the way legend tells of the Chinese painter when he viewed his finished painting. In contrast, the distracted mass absorbs the work of art.”Walter Benjamin from The Work of Art in the Age of Mechanical Reproduction
“When you put four edges around a fact you change those facts.” Garry Winogrand
Garry Winogrand at Brooklyn Museum, 200 Eastern Parkway until December 8th. Photographs courtesy of Brooklyn Museum, Fraenkel Gallery, San Francisco and installation shots by Jonathan Dorado.